[Interview] Herman Mantel over het holistisch advertententieplatform van Ancora Media Solutions
- Bureaus
- 17 jun 2016 @ 15:03
- Link
-
Dewi Smeenk
Freelance Redacteur
Nederlands MediaNetwerk - Automated trading
- 17 jun 2016 @ 15:03
- Dewi Smeenk
Voormalig TMG-directieleden Herman Mantel en Martin van der Meij zijn in januari 2016 samen Ancora Media Solutions BV gestart. Ancora heeft een holistisch publisher advertentieplatform voor websites gelanceerd. Herman Mantel legt ons uit waarom.
We zagen dat de adverteerder en uitgever alsmaar verder uit elkaar worden gedreven door tussenpartijen die niet altijd waarde toevoegen. Het inkopen van media wordt steeds intransparanter door de wildgroei aan partijen die de adverteerder of uitgever claimen te willen helpen. Het was logischer om dit buiten TMG op te lossen. Het is namelijk een weeffout in de industrie.
Waarom zijn jullie Ancora Media Solutions begonnen? Wat is het precies voor een startup?
We zijn een Amsterdamse tech startup die een advertentieplatform heeft voor uitgeverijen. Volledig transparant. Veel techniekpartijen zijn verkapte mediatraders en wij werken puur op volume in advertentieposities. Elke verkeerde incentive die we zagen bij tussenpartijen hebben we uitgesloten. Geen ref share en geen marketplace fees. Gedurfd? Misschien, maar vooral noodzakelijk op de lange termijn.
Wie zijn die partijen dan waar doorgaans de marge naar verdwijnt?
Feitelijk zijn het de adverteerder en uitgever die elkaar nodig hebben. De adverteerder wil een product/ dienst verkopen en heeft daar een etalage voor nodig. Alles wat er tussen de adverteerder en uitgever zit, kost de uitgever of de adverteerder geld. Dit hoeft niet erg te zijn maar zoals uit de ANA Papers blijkt, gaat er nogal eens iets mis. En de ANA papers zijn nog maar het topje van de ijsberg.
De specifieke partijen waar marges heen gaan? Luma investors heeft een aantal verhelderende plaatjes over het medialandschap.
Waarom willen jullie uitgevers en adverteerders zo graag helpen?
We hebben beiden een uitgevershart. Als je ziet dat een adverteerder 100 euro uitgeeft en er komt maar 20 euro bij de uitgever terecht, dan is er iets structureel mis. Wij willen de kosten voor de adverteerder verlagen en de inkomsten van de uitgever verhogen!
Wat houdt een holistisch publisher advertentieplatform in?
Het is een oplossing voor uitgevers om advertentieruimte te verkopen op desktop, mobiel en in-app. Waar uitgevers voorheen vijf of meer techniekleveranciers nodig hadden om advertentieruimte aan te bieden, leveren wij dit met één platform. Dit heeft voordelen in omzet, kosten en inzicht.
Jullie claimen dat het de eerste echte holistische oplossing is? Waarom?
In de tweede helft van de jaren '90 werden advertenties geserveerd door middel van een adserver. Er kwamen steeds meer impressies beschikbaar en hierdoor ontstond een veilingmodel om de onverkochte impressies geautomatiseerd te verkopen. Hieruit ontstonden twee routes, de adserver voor direct verkochte advertenties en de SSP die de overige inventory geautomatiseerd verkocht. Wij vinden dit onlogisch en dat dit één systeem dient te zijn, dus hebben wij ons systeem van meet af aan dan ook zo gebouwd.
Hoe lang zijn jullie met de ontwikkeling van het platform bezig geweest?
De bouw van het platform heeft drie jaar geduurd. En we ontwikkelen nog steeds door. Om de twee weken doen we een release waarbij we zaken toevoegen of verbeteren.
Wat zijn de ambities van Ancora?
Ancora richt zich op de Europese premium publishers. We zijn nu actief in Nederland, België, Duitsland en Engeland.
Ons doel is om uitgevers vooral bewust te maken van hoe de adtech nu werkt. Waar verdient wie wat en hoe kunnen ze daar op inspelen? Ja we kunnen techniek leveren, maar we weten natuurlijk ook hoe een uitgever werkt. In die combinatie zit onze kracht.
Wat is het laatste nieuws bij jullie?
Naast desktop en mobiele sites hebben we nu ook in-app geïntegreerd in onze oplossing.
En we hebben twee vacatures: cliënt manager en een vacature voor demand manager. Reageren kan naar info@ancoramediasolutions.com.
Lees ook: Ex-TMG'ers starten holistisch advertentie-platform
-
Dewi Smeenk
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Freelance Redacteur
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hotel AZC als toonbeeld van echte opvang
- Esprix: Menheere nieuwe eindjuryvoorzitter en Van de Ridder in...
- Dentsu Creative geeft Alexa Nederlandse nuance en humor
- Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
- Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat ie zo mooi is
Laatste Nieuws
- [interview] ADCN herontdekt kracht... 20-12-2024
- John Meulemans partner bij Hibou... 19-12-2024
- Abovo Maxlead neemt DASE Analytics... 19-12-2024
- Retailmediarevolutie: De hype voorbij19-12-2024
- Stunt: tien jaar gratis wonen in... 18-12-2024
- LinkedIn als groeiplatform voor... 18-12-2024